Hvor oppdatert er Finansportalens bankpriser?
Hver dag er Finansportalen oppdatert med låne- og innskuddsrentene som gjelder for nye kunder i bankene – men ikke nødvendigvis for de eksisterende.
Av: Elisabeth Realfsen, redaktør Finansportalen
PRISINFORMASJON BANKTJENESTER
Finansportalens renter ved innskudd og lån er de som gjelder for hver enkelt banks nye kunder. Dermed vil det i blant hende at prislistene våre blir riktige for nye, men misvisende for eksisterende kunder i bankene.
Dette virker sikkert merkelig for mange, og krever en nærmere forklaring. Her er den:
Spørsmålet om hvilke bankrenter Finansportalen kan og skal publisere berøres i aller høyeste grad av følgende bestemmelser i Finansavtaleloven – lovdata.no om endringer av renten på lån og innskudd med flytende rente (i motsetning til fastrentelån og -innskudd):
Om lån
§ 50. Varsel om endring m.v.
(3) Når låntakeren er forbruker, kan endring av vilkårene etter § 49 annet ledd (endringer til skade for forbruker – red. anm.) settes i verk tidligst seks uker etter (vår uthevning – red.) at institusjonen har sendt skriftlig varsel til forbrukeren om endringen. Kortere frist kan benyttes når renteendring skjer som en følge av at det er inntruffet en vesentlig endring i pengemarkedsrenten, obligasjonsrenten eller det generelle rentenivå for institusjonenes innlån.
Om innskudd:
§ 18 Endring av rammeavtalen
(1) Endring av vilkårene i kontoavtalen til kontohaverens skade kan tidligst settes i verk to måneder etter (vår uthevn – red) at institusjonen har sendt skriftlig varsel til kontohaveren om endringen.
Uoversiktlig etter renteendringer
Når det skjer renteendringer, for eksempel etter rentebeslutninger fra Norges Bank, skaper det til dels stor uoversiktlighet i markedet. Dette gjør det vanskelig å sammenlikne rentebetingelser på bankområdet i noen uker:
Nye kunder blir grovt sett tilbudt de nye prisene svært fort etter bankens beslutning om renteendringer.
For bankenes eksisterende kunder gjelder imidlertid varslingsplikten, slik at de nye prisene trer i kraft først noen uker etter bankens rentebeslutning, og skriftlig varsel om ny rentesats er sendt kunden.
Denne “forskjellsbehandlingen” av nye og eksisterende kunder gjøres av mange – men slett ikke alle banker. Enkelte velger å tilby like priser til alle, noe som betyr at nye kunder betaler “gammel” pris helt fram til datoen da nye rentebetingelser trer i kraft for alle kunder – altså noen uker etter at renteendringsvarselet fra banken er sendt.
Vi kjenner også til at enkelte banker sender ut varslingsbrev om mulige renteendringer seks uker i forkant av sentralbankens rentemøter, slik at endringer i rentebetingelsene kan iverksettes samtidig for alle kunder umiddelbart etter rentemøtene.
Alt dette betyr – for mange bankers vedkommende, men slett ikke alle – at:
- Ved mindre renteøkninger kan rentene i en seks-ukers periode være høyere for nye lånekunder enn for eksisterende kunder i samme bank
- Ved mindre rentenedsettelser kan rentene i en kortere periode være lavere for nye lånekunder enn for eksisterende kunder i samme bank Det er ingen 6-ukers varslingsplikt ved rentereduksjoner på utlån. Bankene bruker likevel ofte litt tid til å gjennomføre en rentenedsettelse – blant annet er det lovfestet at de skal lage nye nedbetalingsplaner som skal vedlegges varselet.
- Ved rentenedsettelser kan rentene i en to-måneders periode være lavere for nye innskuddskunder enn for eksisterende kunder i samme bank
- Ved renteoppgang kan rentene på innskuddskonti settes opp umiddelbart – § 19 gjelder nemlig bare ved renteendringer til skade for kontohaver.
Dette skaper utfordringer i utformingen av en forbrukerrettet portal, hvor blant annet definisjoner av priser skal være éntydige og konsistente, og mest mulig sammenliknbare for forbrukerne.
Ettersom Finansportalen skal bistå brukerne ved å presentere alternative tilbydere i finansmarkedet, er det naturlig at vi presenterer priser som gjelder ved flytting av tjenester. Vi har derfor bestemt at rentebetingelsene som skal legges inn hos oss skal være de som er trådt i kraft overfor nye kunder.
Vi har holdt fast ved prinsippet om å vise kun én pris, og én ikrafttredelsesdato, og dermed prinsippet om kun å vise dagens priser, ikke tilbud frem i tid. Dette har vi valgt fordi insentivene i et rentebarometer vil medvirke til at aktørene markedsfører seg med de mest konkurransedyktige prisene (lavest mulig lånerente, høyest mulig sparerente).
Ved å arbeide ut fra en forutsetning om at det kun finnes én ikrafttredelsesdato, vil Finansportalen bidra til at de mest konkurransedyktige prisene trer i kraft raskest mulig for flest mulig kunder.
Ettersom Finansportalen har som mål å øke mobiliteten blant forbrukerne i finansmarkedet, er det naturlig at vi i hovedsak presenterer priser som gjelder ved flytting, altså priser som er trådt i kraft overfor nye kunder.
Oppdatert kl 00:01 hver dag
Bankene har forpliktet seg til å oppdatere sine priser fra første dag de tilbys til forbruker. Dette betyr at publikum fra oss får opplyst hvilke priser som gjelder for nye kunder fra og med kl 00:01 den dagen de trer i kraft.